He acabat de llegir “Fer pinya”, de Jordi López Daltell, de la col·lecció “Empresa activa” d'Entramat. En la solapa de la portada hi posa “Narrativa empresarial”, tot i que també m’ha recordat molt les Bildungsroman (o novel·les de formació de Goethe o Thomas Mann) en tant que l’autor, mitjançant un relat de ficció, dibuixa ens mostra l’evolució que el seu protagonista va experimentant gràcies al descobriment de l’activitat castellera i la construcció dels castells.
El protagonista és Rodrigo, directiu d’una multinacional que travessa un període de crisi personal, familiar i laboral. Aprofitant una setmana de vacances, es retrobarà amb un antic amic que l’introduirà en el món dels castells. Aquest aprenentatge, el descobriment del funcionament d’una colla castellera, dels motius que porten a un grup de persones d’edats, condicions i procedències diverses a treballar plegats per assolir un objectiu comú trasbalsarà tots els esquemes apressos en les escoles de negocis, portant al Rodrigo a reflexionar si aquests mètodes emprats per “gent normal i corrent”, amb els quals són capaços d’aconseguir “resultats extraordinaris”, són vàlids per a les organitzacions i les empreses.
I, al mateix temps, la pregunta inevitable: com és possible que no s’estigui fent? Com és possible que l’organització i el funcionament d’una colla castellera no es prengui com una autèntica escola de gestió d’equips i persones?
Al llarg de tota la narració (que es llegeix com una novel·la on s’intercalen pinzellades de reflexions pròpies del món del management) el lector assisteix a l’evolució del pensament de Rodrigo, a com va descobrint on rau el secret, les claus de què aquestes “autèntiques organitzacions d’Alt Rendiment” siguin capaces d’obtenir els resultats que assoleixen.
Evidentment, la gran pregunta que des del punt de vista d’un executiu d’una multinacional es formula és: és possible que aquest sistema de funcionament que es demostra eficaç en persones que ho fan per voluntat pròpia i canvi de res (material, s’entén) sigui aplicable al mon de l’empresa amb els mateixos resultats? Els castells –és un dels missatges del llibre- actuen com a gran exemple de la possibilitat de liderar eficaçment persones, equips i organitzacions.
I, per això, al llarg de tot el llibre termes més propis del món empresarial com lideratge, motivació, compromís, treball en equip o assoliment d’objectius, organització i gestió de grups, entre molts altres, són definits i exemplificats en tant que són fàcilment detectables i inseparables de la construcció de castells i el funcionament d'una colla.
El llibre es complementa amb un bloc amb vídeos que serveixen per a visualitzar el tema central d’alguns dels capítols. Cal destacar, en aquest sentit, que el vídeo utilitzat per a il·lustrar el capítol 9, on es parla de l’”Esperit de la colla”, és l'anunci que va fer l’Edgar per al Concurs de Castells.
Em sembla que és una obra ben interessant en tant que, de forma amena, verbalitza i descriu molt encertadament gran part dels aspectes que s’amaguen sota aquesta estranya activitat que consisteix en fer castells.
El vídeo de presentació del llibre és aquest:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada